Raport cu starea invatamantului pe primul semestru '20-'21

Extras din documentul Nr. 116 / 4 Feb 2021 - vedeti documentul complet in format PDF 

În semestrul I al anului școlar 2020/2021, activitatea învățământului local, implicit din cadrul Liceul Tehnologic Repedea;

  • strategiei de descentralizare a învățământului preuniversitar;
  • obiectivele strategice ale Ministerului Educației Naționale;

strategiei de Guvernare a României;

  • strategiei Inspectoratului Școlar al Județului Maramureș;
  • politicii educaționale a Ministerului Educației Naționale;

strategiei de guvernare a României în anul 2018 și a planificării prospective până în anul 2021;

  • priorității fundamentale pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar.

La nivelul învățământului local au stat cu prioritate următoarele aspecte:

  • crearea de oportunități pentru mobilizarea resurselor interne și externe în vederea obținerii de rezultate cât mai bune la învățătură;
  • oferirea de sprijin unităților școlare în procesul promovării metodelor de bună practică pentru îndeplinirea obiectivelor educaționale specifice;
  • monitorizarea activității procesului de instruire și educare a elevilor, aplicarea metodelor interactive și centrate pe elevi în

predare/învățar e/ evaluare; ;

  • asigurarea aplicării prevederilor legislative la nivelul unității de învățământ; realizarea Planului managerial al unității noastre școlare în concordanță cu strategia MEN; aplicarea corectă a curriculum-ului național și monitorizarea atentă a curriculum-ului la decizia școlii; încurajarea și sprijinirea participării la programele de (auto),formare continuă;

efîcientizarea cursurilor de formare continuă a personalului didactic;

soluționarea și eliminarea eventualelor conflicte;

dezvoltarea parteneriatului cu comunitatea;

crearea unui climat favorabil inițiativei personale care să stimuleze competiția, în sens pozitiv, în scopul obținerii unor rezultate din ce în ce mai bune;

asigurarea evaluării tuturor elevilor din învățământul preuniversitar în conformitate cu noile reglementări;

asigurarea accesului tuturor elevilor la servicii educaționale de calitate;

eliminarea violenței din școală și din jurul ei;

eficientizarea activității și creșterea performanțelor instituției educaționale;

democratizarea sistemului educațional;

asigurarea accesului și echității în educație;

monitorizarea continuă a progresului educațional;

monitorizarea continuă a absenteismului și abandonului școlar;

implementarea sistemului de asigurare și îmbunătățire a calității învățământului, recomandat de ARACIP, nu numai prin existența comisiilor în școli ci prin existența unui progres real de calitate de la o perioadă la alta.

întregul demers educațional din cadrul școlii noastre s-a axat pe următoarele obiective strategice:

OBIECTIVUL I

DESCENTRALIZAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR ȘI CREȘTEREA AUTONOMIEI ȘCOLII

  • Asigurarea aplicării prevederilor legislative în domeniul descentralizării învățământului preuniversitar;
  • Consolidarea capacităților instituționale la nivel local pentru promovarea de politici și programe de dezvoltare, pentru un management educațional performant.
  • Formarea managerilor și a personalului administrativ în gestionarea noilor instrumente de management instituțional.

OBIECTIVUL II

REALIZAREA UNUI SISTEM EDUCAȚIONAL STABIL, ECHITABIL, EFICIENT ȘI RELEVANT

  1. Asigurarea accesului tuturor elevilor la servicii educaționale de calitate;
  2. Asigurarea serviciilor de consiliere și orientare școlară, profesională și de asistență psihopedagogică;
  3. 3. Eliminarea violenței din școală și din jurul ei;
  4. 4. Asigurarea educației complementare (educație pentru sănătate și alimentație sănătoasă, cultură, cultură civică, antreprenorială și tehnologică, sport);
  5. 5. Prevenirea și combaterea marginalizării și a excluziunii sociale prin cuprinderea în școală a tuturor copiilor cu dizabilități / cerințe educaționale speciale și din grupuri vulnerabile;
  6. 6. Asigurarea accesului în domeniul învățământului și educației pentru minoritățile naționale și confesiuni religioase;
  7. 7. Asigurarea evaluării tuturor elevilor din învățământul preuniversitar în conformitate cu noile reglementări.

OBIECTIVUL III

MONITORIZAREA APLICĂRII SISTEMULUI LEGISLATIV CARE SĂ ASIGURE MODERNIZAREA, STABILITATEA ȘI PREDICTIBILITATEA SISTEMULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT, PRECUM ȘI GARANTAREA EGALITĂȚII DE ȘANSE LA ACCESUL LA EDUCAȚIE

IIL 1. Reorganizarea rețelei școlare în procesul descentralizării și al efîcientizării direcționării resurselor financiare în educație;

  • Fundamentarea și implementarea Planului Județean de Reabilitare și dotare a școlii în parteneriat cu Consiliul Local și Consiliul Județean.

OBIECTIVUL IV

EDUCAȚIA PERMANENTĂ ÎN VEDEREA OBȚINERII CALIFICĂRILOR, A EXTINDERII SPECIALIZĂRII ȘI PERFECȚIONĂRII

  1. Eficientizarea cursurilor de formare continuă a personalului didactic.
  2. 3. Monitorizarea impactului parteneriatelor școlare asupra calității actului educațional.

Sub aspect legislativ se va urmări crearea unui climat de ordine prin respectarea a legilor din domeniul învățământului: Legea educației naționale nr. 1 /2011, Regulamentul privind actele de studii și documentele școlare în învățământul preuniversitar aprobat prin O.M.Ed.C. nr. 3502/3.03.2005, Ordinul 6508 privind Asigurarea calității în educației, Ordinul 5155/2014 privind Regulamentul de Funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, ordinelor notelor, notificărilor și precizărilor MECTS, notelor, metodologiilor, regulamentelor emise de ISJ - Maramureș);

  • consolidarea rolului școlii ca principală instituție de învățământ și educație;

creșterea calității ofertei educaționale;

  • eficientizarea inspecției școlare;
  • optimizarea managementului educațional;

formarea continuă a cadrelor didactice;

ameliorarea performanțelor generale ale elevilor;

  • realizarea parteneriatelor educaționale;

diversificarea acțiunilor educative;

îmbunătățirea bazei materiale a școlii;

Prezentul material urmat de completările dumneavoastră se dorește a fi o analiză amănunțită a activității noastre pe perioada semestrului I anul școlar 2020/2021.

Am structurat prezentul raport, astfel încât să iasă în evidență atât punctele pozitive cât și cele negative parțiale sau totale care trebuie reglate, corectate din mers, eradicate pe viitor. Numai prin asumarea acțiunilor și efectelor și prin recunoașterea unor lipsuri, ne realizări vom putea crea pentru școala noastră o imagine responsabilă solidă și de încredere.

Prezentul raport reflectă activititatea noastră pe perioada SEMESTRULUI I anul școlar 2020/2021. De asemenea, au fost elaborate câteva capitole distincte și anume:

  1. PROCESUL DE REFORMĂ

IL CALITATEA PROCESULUI DE PREDARE - ÎNVĂȚARE - EVALUARE - MANAGEMENTUL EDUCAȚIONAL

  • REȚEAUA ȘCOLARĂ. RESURSE UMANE
  1. ACTIVITATEA METODICĂ. FORMARE ȘI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
  2. ȘCOLARIZAREA ȘI FRECVENȚA ZILNICĂ A ELEVILOR
  3. PROCESUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI EVALUAREA
  • MUNCA EDUCATIVĂ
  • RESURSE FINANCIARE. BAZA MATERIALA. DOTĂRI. INFORMATIZARE. INFRASTRUCTURA
  1. FACILITĂȚI PENTRU ELEVI
  2. RELAȚII DE PARTENERIAT
  3. ORIENTARE ȘCOLARĂ ȘI PROFESIONALĂ
  • MANAGEMENTUL EDUCAȚIONAL
  1. PROCESUL DE REFORMĂ

Constatăm cu toții că procesul de reformă continuă, se concretizează sub aspecte multiple și hotărâtoare, amintim, aici:

creșterea calității procesului de predare-învățare;

situația resurselor umane; populația școlară (fluxuri de elevi - transferuri);

participare la educație, facilități acordate elevilor (burse sociale acordate elevilor claselor gimnaziale)

la începutul anului școlar la Școala Profesională clasele a IX-a, X-a și a Xl-a au bemefîciat 50 de elevi burse profesionale în valoare de 200 lei;

de rechizite școlare au beneficiat:

la clasa pregătitoare un număr de 19 de bucăți;

la clasa I un număr de 31 de bucăți;

la clasele II-IV un număr de 64 de bucăți;

la clasele V-VII un numă de 71 de bucăți;

la clasa a VIII -a un număr de 16 de bucăți.

alte modalități de finanțare; situația bazei materiale (infrastructură, dotări, resurse umane),

formarea continuă, perfecționare, schimbări privind calitatea managementului instituției, formatori, cursuri de pregătire, sisteme de evaluare a activității, etc.);

relații de parteneriat (un nou tip de parteneriat sau relație între școală și administrația locală; fundații din străinătate și școală; participare la olimpiade faza locală, orientarea școlară și profesională la programe de interes național:

activitatea extrașcolară, consiliere;

  • starea de sănătate;

restabilirea demnității;

  • asumarea de către toți slujitorii școlii: profesori, învățători, educatoare, personal didactic auxiliar și nedidactic a inițiativei, responsabilități deciziei prin competență și corectitudine — toate acestea ducând la realizarea reformei de descentralizare.

Considerăm că întregul colectiv didactic a depus eforturi substanțiale pentru a aplica noutățile în învățămînt și pentru monitorizarea lor în rândul părinților, elevilor și a celorlalți factori educativi din localitate.

Copiii noștri evoluează într-o societate europeană modernă și informatizată. Ei trebuie să facă față noilor provocări, unor noi deschideri. De aici, reiese importanța unei pregătiri serioase pentru această nouă societate pe care o configurează procesele de globalizare răspândirea accelerată a informației.

Pe parcursul semestrului I al anului școlar 2020/2021 personalul didactic, elevii, părinții au fost informați în permanență despre noutățile apărute în domeniul legislației școlare, manuale școlare alternative și alte noutăți privind:

  • ciclul primar este constituit din clasa pregătitoare și cls. I-IV ;
  • evaluarea cunoștințelor elevilor la cls II, IV, Vl-a și a VIII-a;
  • metodologia de predare;
  • pregătirea elevilor pentru evaluare la Limba și literatura română și la Matematică;

creșterea calității activității desfășurate în învățământul preșcolar și a rolului grădiniței în vederea asigurării educației de bază pentru toți copiii;

  • diversificarea ofertei educaționale a grădinițelor prin activități opționale, promovarea alternativelor;

optimizarea programelor proiectelor referitoare la accesul egal la educație;

asigurarea caracterului deschis al învățământului prin dezvoltarea unui proces de învățare centrat pe competențe și performanțelor reale ale elevului care susțin dezvoltarea personală, intelectuală, școlară și profesională;

  • extinderea învățării informatizate în clase Ael;

evaluarea internă prin intermediul asistențelor și interasistențelor la lecții în cadrul Comisiei de Evaluare și Asigurare a Calității în învățământul Preuniversitar și din partea conducerii școlii;

  • creșterea rolului Comisiei de Evaluare și Asigurare a Calității în învățământul Preuniversitar.

Considerăm că întregul colectiv didactic a depus eforturi substanțiale pentru monitorizarea lor în rândul părinților, elevilor și celorlalți factori educativi din localitate.

  1. CALITATEA PROCESULUI DE PREDARE - ÎNVĂȚARE - EVALUARE- MANAGEMENTUL EDUCAȚIONAL

Calitatea procesului de predare — învățare - evaluare a constituit un obiectiv central atât al acțiunilor de control și evaluare cât și a strategiilor de lucru adoptate la nivelul colectivelor de elevi. Atingerea acestui obiectiv a implicat următoarele aspecte pe care se fundamentează procesul educațional:

  1. resurse curriculare (cunoaștere, înțelegere și aplicare);
  2. modalități de desfășurare a activităților didactice;
  3. evaluare în spiritul competențelor și obiectivelor școlare;
  4. în ceea ce privește resursele curriculare în anul școlar 2020/2021 s-au realizat următoarele:

elaborarea curriculumului CDL în funcție de cerințe și de posibilități de școlarizare;

  • cadrele didactice de la toate nivelele de învățământ au aplicat noile planuri cadru și-au asigurat parcurgerea programelor școlare;

s-au constatat îmbunătățiri privind proiectarea demersului didactic.

în elaborarea Planificărilor calendaristice majoritatea cadrelor didactice au ținut cont de parcurgerea următoarelor etape:

  • Realizarea asocierilor dintre obiective generale, competențe și conținuturi;

împărțirea pe unități de învățare;

  1. Stabilirea succesiunii de parcurgere a unităților de învățare;
  2. alocarea timpului considerat necesar pentru fiecare conținut în concordanță cu obiectivele de referință vizate.
  3. în desfășurarea activității didactice s-au constatat următoarele îmbunătățiri:
  4. instituirea unei relații parteneriale cadru didactic-elev la toate nivelele: preșcolar, primar, gimnazial, liceal;
  5. s-a constatat la majoritatea cadrelor didactice punerea accentului pe activitatea elevului și mutarea acestui accent de pe lecțiile tip

prelegere pe învățare, asimilare de cunoștințe în clasă;

  1. adaptarea unor metode de tip interactiv;
  2. adaptarea acestor metode și în cadrul acțiunilor de formare metodică sau în cercurile pedagogice cursuri de formare;

La punctele slabe ale procesului didactic s-au constatat:

  • persistența mică a unor metode de lucru neconcordante cu obiectivele programelor și cu noile conținuturi din manualele alternative;
  • o anumită deficiență din partea unor dascăli privind adaptarea unui stil de lucru modem și chiar a noilor metode de proiectare.

Evaluarea este un moment cheie a procesului didactic

  • cu pondere majoră în activitatea la clasă, pentru fiecare unitate de învățare. Ea presupune o corelare strictă cu activitățile de învățare și cuprinderea ei în procesul de proiectare didactică este necesară.

Ca aspecte pozitive în acest sens remarcăm:

  • o bună circulație a informației de specialitate: ghiduri, culegeri de teste, modele de evaluare utilizate de profesorii care dovedesc receptivitate la noile forme de evaluare inițială, formativă și sumativă;
  • adaptarea acestor teste ca forme de lucru la clasă - în structura subiectelor pentru teze sau alte forme de evaluare.

însă, aici amintim și câteva puncte slabe:

  • nu toți profesori lucrează constant după teste complexe, ele sunt aplicate sporadic și secvențial doar în etapa de dinaintea examenelor sau tezelor.

III. REȚEAUA ȘCOLARĂ. RESURSE UMANE

Procesul de învățământ în semestrului I, anul școlar 2020/2021 s-a desfășurat într-un schimb.

  1. a) Pe cicluri de învățământ rețeaua școlară și resursele implicate se prezintă astfel: A. învățământul preșcolar - 10 grupe de grădinițe;

-10 posturi de educatoare;

- 181 de copii preșcolari.

  1. GRĂDINIȚA LUJANA A - ROMAN MARIA - Ruscova, titulară cu gradul didactic 11-18 preșcolari;
  2. GRĂDINIȚA LUJANA B — Bejerea Maria - Repedea, suplinitor calificat cu gradul didactic 1-21 preșcolari;
  3. GRĂDINIȚA LUJANA C - RECALO MARIA, Repedea, titulară gradul didactic II - 12 preșcolari;
  4. GRĂDINIȚA LUJANA D - MICULAICIUC ALINA CARMEN, REPEDEA, titulară cu gradul didactic 1-20 preșcolari;
  5. GRĂDINIȚA CENTRU - MICULAICIUC MARIA, Repedea, titulară, gradul didactic II și cu limba de predare -ucraineană -

24 preșcolari;

  1. GRĂDINIȚA MICLUȘA - ȚIUDIC LILIANA, Repedea, titulară cu gradul didactic 11-23 preșcolari.
  2. GRĂDINIȚA LESPEDEA DE JOS - DUNCA MARIA, Ruscova, titulară cu gradul didactic 1-21 preșcolari;
  3. GRĂDINIȚA LESPEDEA DE SUS - ȚIUDIC MARIA, Repedea, titulară -13 preșcolari;
  4. GRĂDINIȚA PLAIC -BORA MARIA, titular cu gradul definitiv și cu limba de predare ucraineană-14 preșcolari;
  5. GRĂDINIȚA LUH - BUMBAR ANA, Ruscova, titulară cu gradul didactic 1-15 preșcolari;

Pe cele 10 posturi au fost încadrate 10 educatoare dintre care 9 titulare și 1 suplinitoare calificată.

Extras din documentul Nr. 116 / 4 Feb 2021 - vedeti documentul complet in format PDF